onsdag 7 juni 2017

Wien!

Donau
Cyklisten och värmeverket
Neubau, en kvart innan regnet hällde ner
 Det var alltså så att jag fick följa med en helg till Wien i samband med att Cyklisten redan var i Österrike med sitt jobb. Det var väldigt varmt, strax under 30 grader, så största delen av tiden tillbringade vi faktiskt i olika parker där det var skuggigt. Men vi hann så klart se oss omkring också! Eftersom det var en oplanerad resa yrade vi runt en del och hamnade på mindre mysiga ställen ibland, men det har också sin charm. Och tro det eller ej, men det var faktiskt skönt att inte ha planerat något! 

Topp 3 i Wien:
1. Neubau. Stadsdelen där vi bodde. Mysig, vacker och samtidigt lite... hipstrig? Eller snarare kanske ungdomlig? För det kändes inte alls bajsnödigt, snarare avslappnat och gemytligt med flera små krogar och matställen. 
2. En av rätterna i en superbillig vegetarisk femrättersmåltid vi bara ramlade över, ska se om jag minns ungefär: grillad broccoli med en slags mandelkräm (tänk typ majonnäs som smakar mandel) och... aah... någonting mer som jag tyvärr inte minns. Det var så otroligt gott i alla fall! 
3. Cykla längs med Donau. Så skönt, framför allt eftersom det var så varmt. Väldigt blandade vyer också, allt från vackra grönområden till halvsjaskiga hippa krogar, ett lustigt värmevärk (någon av oss var väldigt förtjusta i värmeverket, men det hade faktiskt en väldigt cool fasad, googla Hundertwasser och värmeverk), och mer flådiga restauranger. 

Fin stad, jag kan verkligen rekommendera att resa dit. Tyvärr hade vi otur med samtliga av våra (Airberlin-) flyg, de var alla försenade och på hemvägen blev vi tvungna att övernatta i Berlin eftersom vi missade vår anslutning. Efter att ha jobbat på flygplatsen vet jag att det hör till vanligheterna, men måste ändå säga att jag inte är jättesugen på att boka fler flyg med just Airberlin.  

Neubau
 

2 kommentarer:

Kugge sa...

Jag har nu inom en vecka hört av två personer som haft problem med Air Berlin och jag måste säga att jag är förvånad. Jag har under de senaste åren flugit massvis med Air Berlin och ALDRIG haft problem eller ens typ förseningar. Men kanske det blivit sämre nu då. :( Senast jag flög från Berlin var det faktiskt Finnair ... Det flygbolag jag däremot helst aldrig vill flyga med är Air Baltic, BARA dåliga erfarenheter.

Men tur att helgen ändå var bra! :)

Nina sa...

Det är ju inte ovanligt i sig med förseningar, men den här gången var först min killes flyg försenat till Wien, han missade att hämta ut hyrbilen pga det och blev tvungen att sova en natt på hotell (det var en jobbresa), sen var mitt flyg dit försenat, bara totalt 1 1/2 h så det var rätt ok, och sen på hemvägen då när vi missade anslutningen och blev tvugna att sova i Berlin... sen flögs inget av planen av dem utan det var andra flygbolag som dessutom pratade lite skit om Airberlin, haha. Någon menade att de håller på att konka, men det kan ju vara rykten. Bra helg ändå ja, haha. Fast lite synd när det blir en tråkig eftersmak med allt strul.

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...