måndag 20 maj 2013

Tunnisar

Lotta kan inte bygga något hus för hon har inga tegelstenar. Men när hon letade stenar hittade hon istället flera tunnisar, böcker med färre än hundra sidor. Visa dina, så visar jag mina, skrev hon. Så får det bli.

Måste erkänna att tunnisarna inte är lika vanliga i min hylla som tegelstenarna, men några hittade jag i alla fall. Och sen är alla inte direkt under hundra sidor, men i alla fall under 150 och så tunna att de riskerar försvinna obemärkt bland tegelstenarna.

Först, de som jag har läst.


1. Sjóns The Blue Fox. En julklapp som jag fick av min isländska låtsassyster Elín för två år sedan. En mystisk och sagolik berättelse om jakten på en blåräv. Poetiskt språk, karga landskap. Väldigt isländskt, helt enkelt. 112 sidor. 

2. Clarice Lispectors The Hour of the Star. "I shall miss myself so much when I die", säger huvudpersonen Macabéa. Clarice Lispector är en av mina nyfunna favoriter som jag än så länge sparar på som en karamell, jag har största delen av hennes författarskap kvar och det är underbart. Den här lilla romanen gavs ut efter Lispectors död, och handlar om en materiellt sett fattig och sjuk kvinna som håller på att dö men som trots det känner sig fri och tillfreds. 86 sidor.

3. Françoise Sagans Bonjour Tristesse. Den tjockaste av mina tunnisar, en klassiker och bokcirkelbok som jag har skrivit lite mera om här. 134 sidor.

Sedan, till två tunnisar jag inte har läst men som likväl står i min hylla.


1. Marguerite Duras Älskaren. Jag har av någon anledning fastnat på sid 69. Inte för att jag inte tycker om den, men jag hade förväntat mig att jag skulle älska Duras språk och när jag sen inte gjorde det gick luften liksom ur mig lite. Men, så fort jag har läst ut Italo Calvinos Invisible Cities som för närvarande är min toabok (en stad per besök, passar alldeles utmärkt), ska Duras få ta hans plats. 110 sidor.

2. Adolfo Bioy Casares The Invention of Morel. Det är lite av en skam att jag inte har läst ut den här boken ännu eftersom jag köpte den redan våren 2009. En mystisk sci-fi-historia om en man som befinner sig på en ö som plötsligt invaderas av turister. Mannen försöker bli av med människorna men upptäcker att de inte kan se honom. Jag har fastnat på sid 54, vet inte varför eftersom jag har tyckt så mycket om det jag har läst hittills. 103 sidor.

Så Lotta, nu är det din tur!

1 kommentar:

när det börjar sa...

Hur bra som helst. Mina tunnisar så snart jag gallrat ut dem bland allt jämntjockt.

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...